Środa 10/12/2025
82 min
Barbara jest młodą kobietą, która mieszka w Akrze, stolicy Ghany. Jest charyzmatyczna i pewna siebie, jednak jej odwaga znika, gdy wieje harmattan, duszący wiatr znad Sahary. Wraz z wiatrem powracają niechciane obrazy z przeszłości, które odbierają jej spokój ducha. Jako ośmioletnia dziewczynka, Barbara podzieliła los tysięcy ghańskich dzieci zmuszanych do niewolniczej pracy. Przez wiele lat, dzień po dniu, Barbara funkcjonowała w świecie pełnym nadużyć, przemocy i strachu. Przetrwała, a jej doświadczenia dały jej ogromną siłę, żeby o siebie zawalczyć. Z pomocą swojego najstarszego brata, Kweku, i dobrego przyjaciela, księdza Piotra, Barbara stopniowo pokonuje demony przeszłości i stawia czoła ludziom, którzy ją skrzywdzili. To film o niezależnej kobiecie, która wychodzi z traumy i mimo ciemnej przeszłości jest pełna marzeń i ma apetyt na życie czytaj więcej
110 min
Grupa nastoletnich ministrantów, sfrustrowana obojętną postawą dorosłych i instytucji Kościoła wobec niesprawiedliwości społecznej, postanawia wdrożyć własny, nietypowy plan odnowy moralnej.
Uzbrojeni w młodzieńczy bunt i własną interpretację Pisma Świętego zakładają podsłuch… w konfesjonale, aby lepiej poznać swoich sąsiadów. Zamaskowani niczym Zorro i z ambicjami na miarę Robin Hooda, stają się sędziami w swoim osiedlowym świecie, pomagając potrzebującym i wymierzając kary za grzechy.
Jednak ich misja zamienia się w niebezpieczną grę, a chłopcy, stosując własny, idealistyczny kodeks honorowy, zaczynają balansować na cienkiej granicy między dobrem a złem. Prawdziwe życie blokowiska miesza się z misją wprost z komiksów o superbohaterach, ale zamiast peleryn, bohaterowie noszą komże.
Film balansuje między dramatem a czarnym humorem, a jego styl przypomina bardziej rapowy manifest niż szkolną katechezę. „Ministranci” to kino, które nie boi się zadawać trudnych pytań o religię, wspólnotę, winę i odkupienie — ale robi to bez kaznodziejstwa, a z luzem, emocją i mocą autentycznego przekazu. czytaj więcej
Uzbrojeni w młodzieńczy bunt i własną interpretację Pisma Świętego zakładają podsłuch… w konfesjonale, aby lepiej poznać swoich sąsiadów. Zamaskowani niczym Zorro i z ambicjami na miarę Robin Hooda, stają się sędziami w swoim osiedlowym świecie, pomagając potrzebującym i wymierzając kary za grzechy.
Jednak ich misja zamienia się w niebezpieczną grę, a chłopcy, stosując własny, idealistyczny kodeks honorowy, zaczynają balansować na cienkiej granicy między dobrem a złem. Prawdziwe życie blokowiska miesza się z misją wprost z komiksów o superbohaterach, ale zamiast peleryn, bohaterowie noszą komże.
Film balansuje między dramatem a czarnym humorem, a jego styl przypomina bardziej rapowy manifest niż szkolną katechezę. „Ministranci” to kino, które nie boi się zadawać trudnych pytań o religię, wspólnotę, winę i odkupienie — ale robi to bez kaznodziejstwa, a z luzem, emocją i mocą autentycznego przekazu. czytaj więcej
108 min
Klasyka kina i jej popularyzacja to najważniejsza misja podcastu SpoilerMaster, tworzonego już od niemal siedmiu lat przez Michała Oleszczyka, konsultanta scenariuszowego i wykładowcę Wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego.
Do tej pory SpoilerMaster promował przede wszystkim klasykę kina światowego, ale przyszła pora na nowy rozdział: we współpracy z warszawskim Kinem Elektronik Michał Oleszczyk przygotował specjalny cykl pokazów, których celem jest promocja kina polskiego i jego klasycznych tytułów.
„Kino polskie jest mi bardzo bliskie, zwłaszcza kiedy klasykę tego kina mogę oglądać w dużej sali, z liczną publicznością. Wtedy czuję, że te filmy żyją. Że rozmawiają z nami — blisko, intensywnie, osobiście”. Michał Oleszczyk
Opis filmu:
ARIA DLA ATLETY (1979, reż. Filip Bajon)
Kino polskie lat siedemdziesiątych to nie tylko zgrzebny realizm i moralny niepokój. To także rozbuchana kreacja, oniryczna przesada i wizualna wyobraźnia Filipa Bajona, który wespół z operatorem Jerzym Zielińskim stworzył w „Arii dla atlety” jeden z najoryginalniejszych filmów europejskich całej dekady. Opowieść o fin-de-siécle’owych perypetiach słynnego zapaśnika Góralewicza (genialny Krzysztof Majchrzak), w którego wyczynach odbija się szaleństwo gnijącej epoki przełomu stuleci, do dziś zadziwia rozmachem i wyobraźnią, a także pozwala marzyć o innej historii kina polskiego — takiej, w której byłoby więcej szaleństwa, fantazji i snu. czytaj więcej
Do tej pory SpoilerMaster promował przede wszystkim klasykę kina światowego, ale przyszła pora na nowy rozdział: we współpracy z warszawskim Kinem Elektronik Michał Oleszczyk przygotował specjalny cykl pokazów, których celem jest promocja kina polskiego i jego klasycznych tytułów.
„Kino polskie jest mi bardzo bliskie, zwłaszcza kiedy klasykę tego kina mogę oglądać w dużej sali, z liczną publicznością. Wtedy czuję, że te filmy żyją. Że rozmawiają z nami — blisko, intensywnie, osobiście”. Michał Oleszczyk
Opis filmu:
ARIA DLA ATLETY (1979, reż. Filip Bajon)
Kino polskie lat siedemdziesiątych to nie tylko zgrzebny realizm i moralny niepokój. To także rozbuchana kreacja, oniryczna przesada i wizualna wyobraźnia Filipa Bajona, który wespół z operatorem Jerzym Zielińskim stworzył w „Arii dla atlety” jeden z najoryginalniejszych filmów europejskich całej dekady. Opowieść o fin-de-siécle’owych perypetiach słynnego zapaśnika Góralewicza (genialny Krzysztof Majchrzak), w którego wyczynach odbija się szaleństwo gnijącej epoki przełomu stuleci, do dziś zadziwia rozmachem i wyobraźnią, a także pozwala marzyć o innej historii kina polskiego — takiej, w której byłoby więcej szaleństwa, fantazji i snu. czytaj więcej
112 min
Ta pełna humoru opowieść o walce o marzenia i ideały, została uznana przez włoskich krytyków komedią 2024 roku. Lekki, zabawny ton łączy się tu z dużym szacunkiem dla instytucji edukacyjnych i nauczycieli, odpowiedzialnych za to, by wychowywać kolejne pokolenia.
Dziennikarze nazywają ten film włoską wersją hitowej „Lunany. Szkoły na końcu świata”
W KINACH OD 5 GRUDNIA 2025
Przed nauczycielem szkoły podstawowej Michele Cortese zdaje się otwierać nowe życie. Po 35 latach nauczania w miejskiej dżungli, przeprowadza się ze stolicy Włoch do odległej sielskiej wioski Rupe w Parku Narodowym Abruzji. Przydział do pracy w Instytucie im. Cesidio Gentile jest spełnieniem jego marzeń. Ma nadzieję, że w tym spokojnym miejscu uda mu się znaleźć szczęście i odzyskać wiarę w wartość zawodu nauczyciela. Jednak życie w górach, i to w środku zimy, jest bardziej wymagające, niż mógł sądzić. Powoli pokonuje swe wielkomiejskie przyzwyczajenia i zżywa się z – początkowo podśmiewającymi się z niego – mieszkańcami wioski.
Kiedy wszystko wydaje się iść w dobrym kierunku, nadchodzi niespodziewana wiadomość, że szkoła zostanie zamknięta w czerwcu z powodu braku zapisów. Rozpoczyna się wyścig z czasem, a pomysł na ocalenie szkoły wydaje się być mocno kontrowersyjny… czytaj więcej
Dziennikarze nazywają ten film włoską wersją hitowej „Lunany. Szkoły na końcu świata”
W KINACH OD 5 GRUDNIA 2025
Przed nauczycielem szkoły podstawowej Michele Cortese zdaje się otwierać nowe życie. Po 35 latach nauczania w miejskiej dżungli, przeprowadza się ze stolicy Włoch do odległej sielskiej wioski Rupe w Parku Narodowym Abruzji. Przydział do pracy w Instytucie im. Cesidio Gentile jest spełnieniem jego marzeń. Ma nadzieję, że w tym spokojnym miejscu uda mu się znaleźć szczęście i odzyskać wiarę w wartość zawodu nauczyciela. Jednak życie w górach, i to w środku zimy, jest bardziej wymagające, niż mógł sądzić. Powoli pokonuje swe wielkomiejskie przyzwyczajenia i zżywa się z – początkowo podśmiewającymi się z niego – mieszkańcami wioski.
Kiedy wszystko wydaje się iść w dobrym kierunku, nadchodzi niespodziewana wiadomość, że szkoła zostanie zamknięta w czerwcu z powodu braku zapisów. Rozpoczyna się wyścig z czasem, a pomysł na ocalenie szkoły wydaje się być mocno kontrowersyjny… czytaj więcej
