Wtorek 21/10/2025
109 min
Radu Jude z charakterystycznymi dla siebie ironią, swadą oraz pełnym absurdów poczuciem humoru tym razem podejmuje temat kryzysu mieszkaniowego, który jest wynikiem postępującego agresywnego kapitalizmu. Wplata w to też problemy związane z nacjonalizmem oraz nierównościami społecznymi.
Film został nakręcony w 10 dni, wyłącznie przy użyciu iPhone’a.
Akcja nowego filmu Radu Jude rozgrywa się w stolicy Transylwanii – Klużu. Orsolya pracuje tam jako komorniczka i ma do rozwiązania sprawę Iona. Mężczyzna jest byłym sportowcem, który popadł w alkoholizm i bezdomność, od dłuższego czasu nie mogąc znaleźć sobie stałego schronienia.
Z piwnicy, którą tymczasowo zajmuje, też musi się wynieść, ponieważ w niedługim czasie w tym miejscu powstanie luksusowy hotel Kontinental. Przeprowadzona przez Orsolyę eksmisja ma jednak tragiczne konsekwencje. Wydarzenia te bardzo mocno wpływają na kobietę, pogrążając ją w poważnym kryzysie egzystencjalnym. Orsolya musi się skonfrontować z poczuciem winy oraz z pytaniami o odpowiedzialność jednostki w coraz bardziej opresyjnej, także pod względem ekonomicznym, rzeczywistości. czytaj więcej
Film został nakręcony w 10 dni, wyłącznie przy użyciu iPhone’a.
Akcja nowego filmu Radu Jude rozgrywa się w stolicy Transylwanii – Klużu. Orsolya pracuje tam jako komorniczka i ma do rozwiązania sprawę Iona. Mężczyzna jest byłym sportowcem, który popadł w alkoholizm i bezdomność, od dłuższego czasu nie mogąc znaleźć sobie stałego schronienia.
Z piwnicy, którą tymczasowo zajmuje, też musi się wynieść, ponieważ w niedługim czasie w tym miejscu powstanie luksusowy hotel Kontinental. Przeprowadzona przez Orsolyę eksmisja ma jednak tragiczne konsekwencje. Wydarzenia te bardzo mocno wpływają na kobietę, pogrążając ją w poważnym kryzysie egzystencjalnym. Orsolya musi się skonfrontować z poczuciem winy oraz z pytaniami o odpowiedzialność jednostki w coraz bardziej opresyjnej, także pod względem ekonomicznym, rzeczywistości. czytaj więcej
133 min
21 października zapraszamy na pierwsze spotkanie w ramach cyklu. Po filmie "Chopin, Chopin" zapraszamy na spotkanie z: Michałem Kwiecińskim, Magdaleną Biedrzycką (kostiumy), Michałem Sobocińskim (zdjęcia)
Kino „Elektronik” rusza z nowymi pomysłami. Elektryzującymi. „Premiery z Łukaszem Maciejewskim” to jeden z nich.
Raz w miesiącu będę zapraszał do kina „Elektronik” na premiery nowych polskich filmów z udziałem zaproszonych twórców, przede wszystkim reżyserów, ale także aktorów, innych członków ekip.
To będą pogłębione rozmowy o kulisach powstania filmów, genezie, castingu... Zawsze jednak, bardzo mi na tym zależy, najważniejsze będą emocje. Stosunek do filmu, stosunek do rzeczywistości.
Zaczynamy wystawnie – od polskiej superprodukcji, filmu „Chopin, Chopin!” w reżyserii Michała Kwiecińskiego. Kino o pasji, o talencie, o muzyce.
Wierzę, że nowy cykl „zagra” w „Elektroniku” pięknie.
Łukasz Maciejewski
O filmie:
„Chopin, Chopin!” został zrealizowany z niespotykanym dotąd rozmachem. Przygotowania do tej megaprodukcji trwały ponad dwa lata. Czteromiesięczny okres zdjęciowy, 54 dni zdjęciowe, 260 aktorów i epizodystów, ponad 5000 statystów oraz ponad 600 osób zaangażowanych w produkcję. Imponujące scenografie, 300 historycznych pojazdów - w tym karoce, dyliżanse, omnibusy. Ponad 1000 wypożyczonych kompletów kostiumów, 600 par butów, 200 cylindrów, setki dodatków: rękawiczek, torebeczek, parasolek, biżuterii. 8 wypożyczalni kostiumów z całej Europy, w Londynie, Paryżu, Madrycie, Berlinie, Łódzi, Warszawie. 4 miesiące przygotowań i szycia kostiumów aktorskich - 5 pracowni krawieckich, pracownie szewskie i modniarskie. Pion kostiumowy liczący do 20 osób przy największych scenach. I budżet – prawie 72 mln złotych, który czyni film jedną z najdroższych polskich produkcji w historii polskiego kina. czytaj więcej
Kino „Elektronik” rusza z nowymi pomysłami. Elektryzującymi. „Premiery z Łukaszem Maciejewskim” to jeden z nich.
Raz w miesiącu będę zapraszał do kina „Elektronik” na premiery nowych polskich filmów z udziałem zaproszonych twórców, przede wszystkim reżyserów, ale także aktorów, innych członków ekip.
To będą pogłębione rozmowy o kulisach powstania filmów, genezie, castingu... Zawsze jednak, bardzo mi na tym zależy, najważniejsze będą emocje. Stosunek do filmu, stosunek do rzeczywistości.
Zaczynamy wystawnie – od polskiej superprodukcji, filmu „Chopin, Chopin!” w reżyserii Michała Kwiecińskiego. Kino o pasji, o talencie, o muzyce.
Wierzę, że nowy cykl „zagra” w „Elektroniku” pięknie.
Łukasz Maciejewski
O filmie:
„Chopin, Chopin!” został zrealizowany z niespotykanym dotąd rozmachem. Przygotowania do tej megaprodukcji trwały ponad dwa lata. Czteromiesięczny okres zdjęciowy, 54 dni zdjęciowe, 260 aktorów i epizodystów, ponad 5000 statystów oraz ponad 600 osób zaangażowanych w produkcję. Imponujące scenografie, 300 historycznych pojazdów - w tym karoce, dyliżanse, omnibusy. Ponad 1000 wypożyczonych kompletów kostiumów, 600 par butów, 200 cylindrów, setki dodatków: rękawiczek, torebeczek, parasolek, biżuterii. 8 wypożyczalni kostiumów z całej Europy, w Londynie, Paryżu, Madrycie, Berlinie, Łódzi, Warszawie. 4 miesiące przygotowań i szycia kostiumów aktorskich - 5 pracowni krawieckich, pracownie szewskie i modniarskie. Pion kostiumowy liczący do 20 osób przy największych scenach. I budżet – prawie 72 mln złotych, który czyni film jedną z najdroższych polskich produkcji w historii polskiego kina. czytaj więcej
120 min
Najbardziej wystrzałowy film tegorocznego festiwalu w Cannes, gdzie zasłużenie otrzymał Nagrodę Jury. Ojciec (świetny Sergi López) rozpaczliwie szuka córki na nielegalnych, pustynnych imprezach rave’owych w Maroku. Po kilku dniach tułaczki trafia na bandę kolorowych outsiderów i wraz z nimi zmierza tuż pod granicę z Mauretanią, gdzie sytuacja wymyka się spod kontroli… Sirât to odjazdowe połączenie survivalowego thrillera spod znaku Ceny strachu czy Mad Maxa z krytyczną perspektywą Zabriskie Point Antonioniego. Fenomenalnie nakręcony film autora pamiętnej Siły ognia Olivera Laxe trzyma w napięciu, zachwyca elektryzującą ścieżką dźwiękową Kangdinga Raya i nie daje o sobie zapomnieć. To film-przygoda, którego rewersem jest zaskakująca refleksja o współczesnym eskapizmie – polityka dopadnie nas zawsze i wszędzie, a otaczająca nas rzeczywistość to istne pole minowe (dosłownie). czytaj więcej