„Ballada o białej krowie” to irański dramat, który został uznany przez krytyków jednym z najlepszych filmów tegorocznego MFF w Berlinie. Twórcy, prywatnie małżeństwo – Behtash Sanaeeha oraz Maryam Moghadam – po raz trzeci połączyli siły na planie filmowym i stworzyli przejmującą, wołającą o sprawiedliwość, poruszającą serce i skłaniającą do współodczuwania opowieść.
O FILMIE:
Życie Miny naznaczyła wielka tragedia, jaką była śmierć jej męża. Codzienność kobiety staje na głowie, gdy się dowiaduje, że Babak został uwięziony, a w konsekwencji stracony za zbrodnię, której nie popełnił. Odpowiedzialne za tę feralną pomyłkę władze chcą zamieść sprawę pod dywan i obok przeprosin oferują bohaterce finansową rekompensatę.
Zrozpaczona Mina nie może pogodzić się z tragicznym w skutkach nieporozumieniem. Rozpoczyna walkę z cynicznym systemem, dążąc do tego, by sprawiedliwość wyszła na jaw. Takie działania wymagają nie tylko siły i determinacji, ale także nakładów finansowych. Gdy sytuacja kobiety oraz jej córki ulega pogorszeniu, do drzwi Miny puka nieznajomy, który przekonuje, że chce spłacić zaciągnięty u jej męża dług. Ostrożna początkowo kobieta z czasem nabiera zaufania do Rezy. Nie jest jednak świadoma prawdziwych motywacji, jakie stoją za jego zachowaniem.
Film konkursowy ostatniego Berlinale, jest komplementarnym spojrzeniem na błędy systemu, bezosobowe zbrodnie lekkomyślnie tłumaczone wolą siły wyższej, próby odkupienia win a przede wszystkim – na losy matki i córki, zostawionych samym sobie.
Reżyseria: Behtash Sanaeeha, Maryam Moghaddam
Scenariusz: Behtash Sanaeeha, Maryam Moghaddam, Mehrdad Kouroshnia
Obsada: Maryam Moghaddam, Alireza Sanifar, Pourya Rahimisam
Zdjęcia: Amin Jafari
Producenci: Iran/Francja
Gatunek: Dramat
Rok produkcji: 2020
Czas trwania: 105 min
Tytuł oryginalny: Ghasideyeh gave sefid
PREMIERA KINOWA – 3 grudnia
***************************************
PRASA O FILMIE
Wciągająca opowieść o smutku i poczuciu winy. – indieWire
*****
Film w przekonujący sposób pokazuje, jak pozory niewinności stają się pierwszą rzeczą, która zostaje zniszczona w represyjnym reżimie. – The Film Stage
*****
Choć wydaje się, że ta historia stawia maksymalną liczbę przeszkód na drodze bohaterki, w najmniejszym nawet stopniu nie popada w dydaktyzm. – Variety
*****
Mocne studium postaci, podkreślone znakomitą rolą Maryam Moghaddam. – One Room With A View
ZWIASTUN: