Wprowadzenie nowych technologii do świata audiowizualnego sprawiło, że możliwe stały się formy produkcji znacznie obniżające koszty i oferujące autorom potężne narzędzie twórcze, które nie wymaga znacznych nakładów i nie zależy od skonsolidowanej struktury przemysłowej. Można powiedzieć, że to nowa forma pisania poprzez obrazy zrodzona na potrzeby twórczości i liberalnego myślenia. W tym kontekście, jednym z najciekawszych zjawisk współczesnej kultury jest esej audiowizualny.
Cykl, który przedstawiamy zawiera produkcje z lat 2006-2017 i nie jest to próba wyczerpującego przeglądu utworów z tego okresu, założeniem cyklu jest raczej, chęć pokazania kilku najbardziej znaczących form i linii, które obierał esej audiowizualny w ostatnich latach. Ich różnorodność przejawia się zarówno w tematyce będącej przedmiotem refleksji, jak i w doborze formy. Również czas trwania poszczególnych prac jest różny, co oczywiście nie pozostaje bez wpływu na sposób, w jaki rozwijana jest myśl przewodnia danego utworu.

Cykl rozpoczyna Wymyślony ogród (2012) w reż. Guillermo G. Peydró, dla którego art brut staje się punktem wyjścia do refleksji na temat różnych dróg rozwoju paryskiej działalności artystycznej. Esejem zamykającym cykl jest Sé villana (Diabelska Sewilla) Marii Cañas (2013), ironiczne i krytyczne spojrzenie na kulturę popularną budowaną na kształt kolażu z odzyskanych
i przetworzonych materiałów audiowizualnych. Poza tymi dwoma pracami program zawiera propozycje o charakterze społecznym czy politycznym, które łączą obecne napięcia społeczne
z subiektywnością eseju (na przykład Targ przyszłości czy A ja wierzę), a także produkcje o charakterze osobistym, zbliżone do filmowego dziennika (Granice pierwszej osoby) oraz prace podejmujące dyskusję z podejściem estetycznym czy metafizycznym, traktujące o uniwersalnych kwestiach takich, jak sztuka czy czas (Wymyślony ogród czy Pal Altoviti).

PROGRAM CYKLU:
1. Sesja – 9 maja, czwartek, godz. 20:30
Wyimaginowany ogród / El jardín imaginario
(Guillermo G. Peydró, 2012). 51 min.
Improwizacje wiewiórki / Improvisaciones de una ardilla
(Virginia García del Pino, 2017). 27 min.

2. Sesja – 16 maja, czwartek, godz. 20:30
Targ przyszłości / Mercado de Futuros
(Mercedes Álvarez, 2010). 113 min.

3. Sesja – 23 maja, czwartek, godz. 19:00
Pierwsza osoba, granice / Límites 1ª persona
(Elías León Siminiani, 2009). 8 min.
Subtelne światy / Los mundos sutiles
(Eduardo Chapero-Jackson, 2012). 81 min.

4. Sesja – 30 maja, czwartek, godz. 20:30
Pal. Altoviti. (Samuel Alarcón y Bárbara Fluxa, 2007). 8 min.
Wesołych Świąt / Felices Fiestas (Víctor Moreno, 2008). 6 min.
A ja wierzę / Yo me lo creo (Colectivo Terrorismo de Autor, 2016). 40 min.
Sé villana (Diabelska Sewilla) / Sé villana (La Sevilla del diablo)
[María Cañas, 2013]. 40 min.

***************************************

O FILMACH:
SESJA 1.
Wyimaginowany ogród / El jardín imaginario
Hiszpania, 2012. 51 min.
Klasyfikacja: Niezalecany dla dzieci poniżej 7. roku życia

Reżyseria: Guillermo G. Peydró
Produkcja: Guillermo G. Peydró
Scenariusz: Guillermo G. Peydró
Montaż: Guillermo G. Peydró
Dźwięk: Guillermo G. Peydró
Muzyka: Ramón Gallifa, Yannis Papaioannou, Robert Lemay, Sonny Troupé, Roby Edwards, Mike Armoogum, Jerry Léonide, Javier Chacón, Patricia de Andrés Flores
Wyimaginowany ogród (trailer)

Opis: W dwóch ostatnich dekadach swojego życia, pewien wieśniak z Guadalajary, spontaniczne stworzył ogród 400 cementowych rzeźb przedstawiając swoją wersję historii świata w 21 rozdziałach. Pięć lat po jego śmierci, traktując ruiny parku rzeźby jako punkt wyjścia, filmowiec tworzy kolejny atlas obrazów na temat kreatywności i losu.

Nagrody i Festiwale: Festival Documentamadrid Madrid 2012 – Konkurs główny
Festival IFFEST Dokument.art Bucarest 2014 (Rumanía) – Najlepszy esej filmowy
Biografilm Festival 2012 Bologna (Italia) – Konkurs główny
Festival Alcances Cádiz 2012 – Konkurs główny

Improwizacje wiewiórki / Improvisaciones de una ardilla
Hiszpania, 2017. 27 min.
Klasyfikacja: Niezalecany dla dzieci poniżej 7. roku życia

Reżyseria: Virginia García del Pino
Produkcja: Producciones PInodel, Estudio DELA, SL
Scenariusz: Josep Maria Esquirol
Zdjęcia: Virginia García del Pino
Montaż: Virginia García del Pino
Dźwięk: Maider Fernández
Improwizacje wiewiórki (trailer)

Opis:Reżyserka Virginia García del Pino aranżuje zestawienie surowych obrazów z hiszpańskiej polityki z refleksjami Josepa Marii Esquirola ( Premio Nacional de Ensayo, 2016). Improwizując w oparciu o te obrazy, filozof tworzy zbiór zwrotów do użycia w dyskusji, który ukazuje bez ogródek nasze społeczeństwo spektaklu obok sekwencji przebiegle/mądrze/sprytnie demaskuje standardowy język władzy. (MMF)

Nagrody i Festiwale:
– Festiwal Filmów Hiszpańskojęzycznych w Maladze /Malaga Film Festival (2018)
– D’A International Film Festival (2018)
– Punto de Vista International Documentary Film Festival (2018)
– Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych i Krótkometrażowych w Bilbao /ZINEBI International Festival of Documentary and Short Film (2017)
– MFF w Gijón / Gijón International Film Festival (2017)
– Cinespaña Festival (2017) i – DocumentaMadrid (2018)

*******************************************************************

SESJA 2

Targ przyszłości/ Mercado de Futuros
Hiszpania, 2010. 113 min.
Klasyfikacja: Bez ograniczeń wiekowych

Reżyseria: Mercedes Álvarez
Produkcja: Igancio Benedeti Cinema, S.L. y Leve Productora S.L.
Scenariusz: Arturo Redín i Mercedes Álvarez
Zdjęcia: Alberto Rodríguez
Montaż: Pablo Gil i Nuria Esquerra
Muzyka: Sergio Moure
Targ przyszłości (trailer)

Opis: „Targ przyszłości” bada łańcuch okoliczności i czynników, które wpływają na różne poziomy i sfery rynku budownictwa mieszkalnego od procesu projektowania, przez promocję, budowę, sprzedaż i marketing.

Nagrody i Festiwale: Bafici 2011 Festival Internacional de Cine Independiente de Buenos Aires – Nagroda Specjalna Jury w Konkursie Międzynarodowym
XVII Festival Internacional de Documentales Visions du Réel de Nyon (Suiza) – Nagroda Regard Neuf

******************************************************************

SESJA 3

Pierwsza osoba, granice / Límites 1ª persona
Hiszpania, 2009. 8 min.
Klasyfikacja: Brak ograniczeń wiekowych

Reżyseria: Elías León Siminiani
Produkcja: Pantalla Partida
Scenariusz: Elías León Siminiani
Zdjęcia: Elías León Siminiani
Montaż: Elías León Siminiani
Dźwięk: Elías León Siminiani
Muzyka: Claude Debussy
Obsada: León Siminiani, Ainhoa Ramírez
Czyta: Luis Callejo
Pierwsza osoba, granice (trailer)

Opis: O kimś z kamerą, kto kiedyś, na pustynii, kochał kobietę.

Nagrody i Festiwale: XII Concurso De Cortometrajes Versión Española/Sgae – Nagroda główna
Fescigu 2010 Festival De Cine Solidario De Guadalajara – Konkurs główny, sekcja filmów krótkometrażowych, Festival De Cine De Madrid Pnr 2010

Subtelne światy / Los mundos sutiles
Hiszpania 2012. 81 min.
Klasyfikacja: Brak ograniczeń wiekowych

Reżyseria: Eduardo Chapero-Jackson
Produkcja: Global Timaia, S.L
Scenariusz: Eduardo Chapero-Jackson
Opieka artystyczna: Esther García Roures
Zdjęcia: Ricardo De Gracia Moreno
Montaż: José Salcedo
Dźwięk: David Rodríguez Montero
Muzyka: Pascal Gaigne
Obsada: Itsaso Álvarez, Miguel Ballabriga, Joaquín Pérez, Irene Vázquez, Carmen Fumero, Akihiko Serikawa
Subtelne światy (trailer)

Opis: Studentka szkoły baletowej ma przygotować przedstawienie związane z postacią Antonio Machado. W tym celu zagłębia się w życie poety, stając się bohaterką podróży kinematograficznej, hybrydy pomiędzy dokumentem i fabułą. Pozornie niezwiązana w żaden sposób z poetą, odkrywając go doznaje wstrząsu. Wspólne płaszczyzny to pola Kastylii i senne marzenie. Dziewczyna staje przed zadaniem przeniesienia słowa pisanego na język ciała; powodzenie przedsięwzięcia zależy od tego, czy studentka zrozumie, że oba języki wywodzą się ze zdolności odczuwania życia.

Nagrody i Festiwale: Seminci 2012 Valladolid – Wyróżnienie Jury Historycznego
Certamen Internacional De Cortos De Soria 2012 – Film otwarcia
Festival De Cine De Medina Del Campo 2013

**************************************************************
SESJA 4

Pal. Altoviti.
Hiszpania, 2007. 8 min.
Klasyfikacja: Brak ograniczeń wiekowych

Reżyseria: Samuel Alarcón i Bárbara Fluxa
Produkcja: Wyprodukowano przy wsparciu Hiszpańskiej Akademii Królewskiej w Rzymie i Hiszpańskiej Agencji Współpracy Międzynarodowej i Rozwoju (AECID)
Scenariusz: Samuel Alarcón i Bárbara Fluxa
Montaż: Samuel Alarcón i Bárbara Fluxa
Dźwięk: Samuel Alarcón
Pal. Altoviti (trailer)

Opis: Statyczne zbliżenie na renesansowe malowidło na ścianie i głęboki pusty dźwięk przenoszą nas w dziwne, nieokreślone miejsce. Potem obraz ulega zniekształceniu, dźwięk sugeruje ruch wody – jesteśmy pod wodą. Seria abstrakcyjnych podwodnych ujęć w poetycki sposób ukazuje różne sceny z mitologii związane z wodą i rzeką Tyber w Rzymie. Na koniec z planu ogólnego wnioskujemy, że jesteśmy w zatopionym pomieszczeniu, Sali Visari byłego Pałacu Altoviti, zniszczonego, jak wiele innych, podczas budowy murów kanalizacyjnych Tybru pod koniec ubiegłego wieku

Festiwale i pokazy: Wystawa: Vídeo a la Carta 2. Galeria Sztuki Współczesnej DF, Santiago de Compostela 2008
Wydarzenie: Nuit Blanche-Paris 08, Instytut Cervantesa w Paryżu
Canarias Mediafest 08 – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Cyfrowej, Las Palmas, Gran Canaria
Tryingtoland 2. MACRO. Muzeum Sztuki Współczesnej w Rzymie, 2007
Wystawa: Roma ida y vuelta. Sala wystawowa w Teatro Circo Price
Optica 2007 – Międzynarodowy Festiwal Video w Gijón 2007

Wesołych Świąt / Felices Fiestas
Hiszpania, 2008. 6 min.
Klasyfikacja: Niezalecany dla dzieci poniżej 7. roku życia

Reżyseria: Víctor Moreno
Produkcja: Gullermo Carnero Rosell i Víctor Moreno
Scenariusz: Víctor Moreno
Zdjęcia: Santiago Torres
Montaż: Víctor Moreno
Dźwięk: Rafael Kiewning
Wesołych Świąt (trailer)

Opis: Największa na świecie różnica w dochodzie na jednego mieszkańca między ludnością osiadłą a inmigrantami, przybywającymi na to terytorium jest na Wyspach Kanaryjskich.

Nagrody i Festiwale: Cajacanarias 2009 – Najlepszy film dokumentalny, udział w licznych festiwalach krajowych i międzynarodowych.

A ja wierzę / Yo me lo creo
Hiszpania, 2016. 40 min.
Klasyfikacja: Niezalecany dla dzieci poniżej 7. roku życia

Reżyseria: Colectivo Terrorismo de Autor
Produkcja: Colectivo Terrorismo de Autor
Scenariusz: Colectivo Terrorismo de Autor
Zdjęcia: Antoine Forgeron
Montaż: Colectivo Terrorismo de Autor
A ja wierzę (trailer)

Opis: W obecnym reżimie współżycia społecznego, jedni funkcjonują dobrze, a inni nie. Tych, którzy nie funkcjonują, z niewiadomej przyczyny nazywa się „wariatami”.

Sé villana (Diabelska Sewilla) / Sé villana (La Sevilla del diablo)
Hiszpania, 2013. 40 min.
Klasyfikacja: Niezalecany dla dzieci poniżej 7. roku życia

Reżyseria: María Cañas
Produkcja: Animalario Tv Producciones
Scenariusz: María Cañas
Zdjęcia: María Cañas i José de Carricarte
Montaż: José de Carricarte
Muzyka: Różne
Sé villana (trailer)

Opis: To pokaz – bunt o przemyśle fanatyzmu i trybut dla ludzkości, dla twórczości ludowej, dla siły słabych, zielonych psów, poetów, wygnańców, szaleńców, prostytutek… Trybut dla ludu nie tylko jako kopalni materiału folklorystycznego, tylko jako prawdziwego bohatera historii, który ma siłę by zatrzymać pociąg historii.