22 października w kinie Elektronik odbędzie się seans filmu „Bestia” z 1917 r. z Polą Negri w roli głównej. Muzykę do filmu zagra na żywo Marcin Pukaluk, kompozytor, performer i producent muzyczny.

Bestia to jedyny zachowany w całości film z Polą Negri nakręcony w Polsce. Inny, alternatywny tytuł tego typowego melodramatu to Kochanka Apasza. Od 1921 r. film dostępny jest także w USA jako The Polish Dancer.

Pola to uboga wiejska dziewczyna, która wolny czas spędza w środowisku warszawskiego półświatka adorowana przez swego ukochanego – Dymitra. Pewnego dnia, po awanturze z rodzicami, postanawia uciec z domu, a potem uwolnić się od swego natrętnego kochanka. W hotelu upija go, okrada i porzuca. Od tej pory rozpoczyna samodzielne życie jako modelka i tancerka w kabarecie. Wkrótce poznaje bogatego przemysłowca Aleksego i rozpoczyna z nim romans. Dziewczyna nie wie, że Aleksy jest żonaty a upokorzony Dymitr postanawia się zemścić.

Bestia
Kraj produkcji: Polska
Data premiery: 5 stycznia 1917
Gatunek: melodramat, niemy
Reżyseria: Aleksander Hertz
Zdjęcia: Witalis Korsak-Gołogowski
Scenografia: Tadeusz Sobocki, Józef Galewski
Obsada aktorska: Pola Negri (Pola), Maria Dulęba (żona Sonia), Witold Kuncewicz (mąż Aleksy), Jan Pawłowski (apasz), Mia Mara
Czas trwania: 48 min.

Marcin Pukaluk – kompozytor, performer i producent muzyczny. Tworzy do filmów, reklam, zajmuje się oprawą muzyczną dużych gal i eventów. Prowadzi również bogatą działalność koncertową. Jako wielki pasjonat filmu niemego jeździ po kinach studyjnych polski, grając seanse z muzyką na żywo.

Z racji swego muzykologicznego wykształcenia łączy elementy klasyki z ambient, folkiem i muzyką rozrywkową. Tworzy muzykę różnorodną zarówno pod względem faktury jak i stylistyki. Obok sentymentalnych, słowiańskich melodii odnaleźć tu można monumentalne brzmienia orkiestrowe, obok żywiołowych, drapieżnych fragmentów rockowych, miękkie, przestrzenne brzmienia elektroniczne.

W wywiadach podkreśla, że kluczem do zrozumienia jego muzyki jest obraz. Często decyduje on o ostatecznym kształcie utworu, nadając mu przy tym wyjątkowy, ilustracyjny charakter.

22 października, Kino Elektronik, bilety: 11 zł (dla studentów, słuchaczy i uczniów kompleksu Warszawskiej Szkoły Filmowej 5 zł).